Net als bij de mens zijn er ziekten bij de huisdieren die kunnen voorkomen worden door preventieve vaccinatie of die zelfs in bepaalde omstandigheden verplicht zijn.

Besmettelijke ziekten bij de hond waartegen gevaccineerd kan worden:

De ziekte van Carré:

- Dit is een van de belangrijkste ziekten bij de jonge hond die vaak dodelijk is.

- Vaccinatie kan al vanaf 6 weken, hierna begeleiden wij u verder bij de jaarlijkse herhaling     ervan.

Parvovirose:

- Dit is een erg besmettelijke en dodelijke ziekte, die gepaard gaat met erge diarree, waarbij vaccinatie aanbevolen is vanaf 6 weken en nadien helpen we u verder.

Leptospirose:

-Deze besmettelijke ziekte kan ook dodelijk zijn en kan ook bij de mens voorkomen. Honden besmetten zich het meest via besmet water.

Besmettelijke hepatitis:

- Kan bij een hond van elke leeftijd voorkomen. De eerste vaccinatie wordt aanbevolen op 9 weken.

Tegen bovenstaande ziekten worden systematisch elk jaar gevaccineerd. Dit kan via 1 inspuiting met het zogenaamde cocktailvaccin dat elk jaar dient herhaald te worden.

Er zijn nog twee andere vaccins die in bepaalde omstandigheden verplicht zijn:

Hondsdolheid:

- Deze meest gevreesde ziekte is altijd dodelijk bij de hond en ook gevaarlijk voor de mens.

- Vaccinatie is verplicht op campings, elke reis naar het buitenland en deze ten zuiden van Samber en Maas. Vaccinatie is 6 maanden of 3 jaar geldig in functie van de leeftijd bij eerste vaccinatie.

Infectieuze tracheobronchitis of kennelhoest:

- Dit is een ziekte van de ademhalingswegen met zowel bacteriële als virale componenten. Vaccinatie is verplicht voor honden die naar een pension of hondenschool gaan en aanbevolen bij honden die samenkomen bij grotere groepen honden.

- De vaccinatie moet jaarlijks herhaald worden.

Besmettelijke ziekten bij de kat waartegen gevaccineerd kan worden:

Kattenziekte of panleukopenie:

- Dit is een erg besmettelijk virus dat vaak dodelijk is.

- De vaccinatie is aanbevolen vanaf 9 weken en moet jaarlijks worden herhaald.

Niesziekte:

- Dit een luchtweginfectie die veroorzaakt wordt door vele infectieuze agentia en waarvoor jonge katten vatbaarder zijn.

- De vaccinatie is aanbevolen vanaf 9 weken en moet jaarlijks worden herhaald.

Er zijn nog twee andere vaccins die in bepaalde omstandigheden verplicht zijn:

Hondsdolheid:

- Deze meest gevreesde ziekte is altijd dodelijk bij de kat en ook gevaarlijk voor de mens.

Kattenleukose:

- Deze ziekte wordt beschouwd als een van de belangrijkste ziekteverwekkers en doodsoorzaken bij de kat. De ziekte is erg besmettelijk en kan een dier van elke leeftijd treffen.

- Vaccinatie wordt sterk aanbevolen bij katten die veel in contact komen met andere/wilde katten en kan vanaf 9 weken.

Vaccinatie HOND

Vaccinatie KAT